איך לאכול בריא בגיל ההתבגרות – תזונה נכונה לנערות

מאת: מיכל גרשוביץ

גיל ההתבגרות מתאפיין בשינויים גופניים משמעותיים , בקצב גדילה מהיר ובשינוי בהרכב הגוף ובמבנהו. בנוסף מתרחשים אצל המתבגרת גם שינויים חברתיים – יחד כולם  משפיעים על היחס לאכילה ועל הצרכים התזונתיים.

מבנה הגוף משתנה בגיל ההתבגרות, הדבר בא לידי ביטוי בהרכב הגוף: אצל הבנים יש עלייה גדולה יותר ברקמת השריר, ואילו אצל הבנות יש עלייה ברקמת השומן וקבלת מבנה גוף 'אגסי' בשל התרחבות אזור האגן. 

השינוי בהרכב הגוף אצל בנות חשוב כדי להבטיח הופעת וסת.

 

 

מה כדאי לאכול?

כדי לקבל מספיק אנרגיה ורכיבי תזונה שחיוניים לגדילה ולהתפתחות אופטימלית חשוב לספק לגוף במשך היום את מרכיבי המזון הדרושים. צריכה של ממתקים וחטיפים, שאופיינית לגיל ההתבגרות, יכולה לתרום את כמות האנרגיה הנדרשת, אך לא את החלבון, הוויטמינים והמינרלים שדרושים בתקופה הקריטית הזו של גדילה.

חשוב לשים לב לכמות הפחמימות, חלבונים, שומנים, סידן , ברזל בתפריט היומי.

הרגלי אכילה בריאים פירושם אכילת מגוון של מזונות בריאים. אכילה בצורה בריאה תסייע להרגשתו הטובה של המתבגר ותמנע בעיות שקשורות לתזונה ירודה, כגון חוסר ברזל בדם (אנמיה‭,(‬ גדילה איטית, אנורקסיה, עששת והשמנת יתר. תזונה נבונה אף תעזור בהפחתת הסיכויים לפתח בהמ־ שך לחץ דם גבוה, מחלות לב, סוכרת, הידלדלות העצם וכו‭.'‬

 

 

במקביל לשינויים הפיזיולוגיים, רוב בני הנוער הופכים למאוד עסוקים עם לוח זמנים תובעני, שיעורי בית, ספורט ושאר פעילויות שמחוץ לתוכנית הלימודים.   ההופעה החיצונית  מאוד חשובה והם רוצים להיראות במיטבם. מאחר שהצעירים נוטים להיות מושפעים מציוויי האופנה, מפרסומות באמצעי התקשורת השונים ומדמויות של סלבריטאים כמו שחקנים ודוגמניות – רובם שואפים להיות רזים.

כדי להשיג את האידיאל של הגוף הרזה, חלקם יפנו לדיאטות קיצוניות. המתבגר, שנמצא בשלב שבו הוא מעצב את אישיותו, לא תמיד יודע להבחין בין דיאטה מתונה לדיאטה קיצונית, ולכן הוא נמצא בקבוצת סיכון להפרעות אכילה.