איך לאכול בריא בגיל ההתבגרות – תזונה נכונה לנערות

מאת: מיכל גרשוביץ

גיל ההתבגרות מתאפיין בשינויים גופניים משמעותיים , בקצב גדילה מהיר ובשינוי בהרכב הגוף ובמבנהו. בנוסף מתרחשים אצל המתבגרת גם שינויים חברתיים – יחד כולם  משפיעים על היחס לאכילה ועל הצרכים התזונתיים.

מבנה הגוף משתנה בגיל ההתבגרות, הדבר בא לידי ביטוי בהרכב הגוף: אצל הבנים יש עלייה גדולה יותר ברקמת השריר, ואילו אצל הבנות יש עלייה ברקמת השומן וקבלת מבנה גוף 'אגסי' בשל התרחבות אזור האגן. 

השינוי בהרכב הגוף אצל בנות חשוב כדי להבטיח הופעת וסת.

 

 

מה כדאי לאכול?

כדי לקבל מספיק אנרגיה ורכיבי תזונה שחיוניים לגדילה ולהתפתחות אופטימלית חשוב לספק לגוף במשך היום את מרכיבי המזון הדרושים. צריכה של ממתקים וחטיפים, שאופיינית לגיל ההתבגרות, יכולה לתרום את כמות האנרגיה הנדרשת, אך לא את החלבון, הוויטמינים והמינרלים שדרושים בתקופה הקריטית הזו של גדילה.

חשוב לשים לב לכמות הפחמימות, חלבונים, שומנים, סידן , ברזל בתפריט היומי.

הרגלי אכילה בריאים פירושם אכילת מגוון של מזונות בריאים. אכילה בצורה בריאה תסייע להרגשתו הטובה של המתבגר ותמנע בעיות שקשורות לתזונה ירודה, כגון חוסר ברזל בדם (אנמיה‭,(‬ גדילה איטית, אנורקסיה, עששת והשמנת יתר. תזונה נבונה אף תעזור בהפחתת הסיכויים לפתח בהמ־ שך לחץ דם גבוה, מחלות לב, סוכרת, הידלדלות העצם וכו‭.'‬

 

 

במקביל לשינויים הפיזיולוגיים, רוב בני הנוער הופכים למאוד עסוקים עם לוח זמנים תובעני, שיעורי בית, ספורט ושאר פעילויות שמחוץ לתוכנית הלימודים.   ההופעה החיצונית  מאוד חשובה והם רוצים להיראות במיטבם. מאחר שהצעירים נוטים להיות מושפעים מציוויי האופנה, מפרסומות באמצעי התקשורת השונים ומדמויות של סלבריטאים כמו שחקנים ודוגמניות – רובם שואפים להיות רזים.

כדי להשיג את האידיאל של הגוף הרזה, חלקם יפנו לדיאטות קיצוניות. המתבגר, שנמצא בשלב שבו הוא מעצב את אישיותו, לא תמיד יודע להבחין בין דיאטה מתונה לדיאטה קיצונית, ולכן הוא נמצא בקבוצת סיכון להפרעות אכילה.

למצוא בקלות
cbt | אחוז שומן בנשים | אכילה בחופש | אכילה במסעדה | אכילה מודעת | אכילה מנחמת | אכילה רגשית | ארוחת בוקר | בא לי מתוק | בישול בריא | גיל המעבר | גלידה | גרנולה | דגשים להרזיה | דיאטה | דיאטנית בריאטרית | דיאטנית קלינית | דיאטת כסאח | הורדת סיכון סרטן שד | המלצות לחג ראש השנה | המלצות לצום יום כיפור | הפחתת שומן בתפריט | הרזיה | הרזיה מעל גיל 40 | חיישן | חלבון | חמין | חנוכה | ט"ו בשבט | טיפול התנהגותי קוגנטיבי | טיפים להרזיה | יום המשפחה | כבד שומני | ליברה | מדבקות אדומות | מיינדפולנס | מים והרזיה | מיתוסים בתזונה | מלח | משפחה באורח חיים בריא | מתכונים לשבועות | ניקוי רעלים | ניתוח שרוול | נשנושים | סוכר | סוכרת | סוכרת הריונית | סושי | סימון תזונתי | עצות להרזיה | עצירות | פסח | פרי | פריסטייל ליברה | שבועות | שינוי | שמירה על המשקל | תזונאית קלינית | תזונה בגיל ההתבגרות | תזונה בהריון | תזונה בחורף | תזונה בסכרת | תזונה בת קיימא | תסמונת קדם ויסתית | תרופות נגד דיכאון וחרדה ועליה במשקל