דרכים להתמודדות עם אכילה רגשית

מאת: מיכל גרשוביץ

 

מהי אכילה רגשית ?

 

ישנן, סיטואציות אשר לעיתים שולחות אותנו היישר אל מקרר  או אל ארון הממתקים או למצב של אכילה שקשה לנו לשלוט עליה – זה עלול לקרות בגלל ריב עם הבן זוג או שיחה קשה עם הבוס או אחרי תחושת כשלון כלשהי.

 

פעמים רבות,  יש תחושה לא טובה בגוף ויסורי המצפון בשיאם ! 

 

כשהאכילה קורת במצב של אי נחת, שעמום, עצב, תסכול , כעס ולאו דווקא כתוצאה מרעב פיזיולוגי   זהו סימן למצב של אכילה רגשית או מנחמת – אכילה המערבת רגש בזמן האכילה.

 

במצב של אכילה רגשית שאינה קשורה כלל למנגנון רעב ושובע, תהליך של הירידה במשקל ושמירה על אכילה מאוזנת עלול להפגע ולהתערער – עד למצב של עליות וירידות במשקל ובעיקר הרגשה של תסכול ואכזבה עצמית.

 

הגוף מפרש את הרעב הנפשי בדיוק כמו רעב פיזיולוגי ואז מתחילה אכילה הלא מבוקרת או לא מנוהלת.

 

כבר משאנו מגיחים לאויר העולם, אנו מתבלבלים בין אוכל ובין רגש. אנחנו בוכים מהמפגש עם הלא-נודע ומזינים אותנו – אם מהשד או מהבקבוק. אותו שד/בקבוק שיהפוך למקור ההזנה שלנו  מהווה בצורה סימלית חיבור לרגשות שלנו נאהבים, רצויים, מוזנים פיזית ורגשית. אין פלא שאוכל מתחבר לשלל רגשות חיבור טבעי.

 

העניין סביב הקשר נהיה טעון מורכב ודורש טיפול כאשר אין איזון בכמויות האוכל הנאכלות. כאשר אנחנו אוכלים ולא מתוך רעב. כאשר אנו מנסים לנחם את עצמינו ע"י אוכל אנו עלולים להיכנס לסחרור שקשה לצאת ממנו והתוצאה היא אכילה עם ייסורים – מסלול העלול לקדם הפרעות אכילה. זה מתחיל  מ"בא לי משהו מתוק" ולעבור למלוח, חמוץ, שתיה ועוד נשנוש…ובעצם מה באמת רצינו מלכתחילה? ביטחון! נחמה! הבטחה! מילה טובה!

 

אפשר לנסות להבין מתוך איזה מקום הגיעה אותה אכילה מנחמת, לרוב בסיטואציה הרגשית אותה אנו עוברים, לא נוכל לתקן או לעצור אותה, אך אם נעשה חשיבה בדיעבד, נוכל לאתר את מקומות הקושי, למפות אותם, ובפעמים הבאות, כשנבחין באותו מצב של תסכול, נבין את מהות התופעה, וכך נלמד לנהל אותה טוב יותר . חיזוקים חיוביים, מודעות והקשבה עצמית או כלים של דמיון מודרך הם כלים שיכולים להועיל במצבים אלו, כשהמטרה העיקרית היא להמנע מאכילה שהנה חסרת שליטה, ולהשאיר את אותם מאכלים למצבים שכן יש יכולת שליטוה טובה יותר על האכילה.

 

במקום להתחיל עם נישנושים וארוחות מתסכלות  - ניתן לנהל טוב יותר את האכילה – מצעדים קטנים שלפעמים מרגישים כמו טיפול ב"פלסטר" לצעדים גדולים יותר שעוזרים לזהות את המחשבות שלא מניחות לנו להתנהל נכון עם עצמינו. 

 

מצ"ב מספר צעדים קטנים שיכולים להתחיל להיותר יותר בשליטה אך כמובן שנדרשת עבודת עומק כדי להבין את היסודות לבעיה ולמצא פתרון כדי לנהל את האכילה ולא שהאוכל ינהל אותנו.

 

  • פעילות גופנית –  הפעילות האירובית מפעילה אצלנו מערכת הורמונלית שמשחררת אנדורפינים מה שגורם לעליה במצב הרוח ואז יש תחושות טובות יותר שעוזרות להוריד את עוצמות האכילה הרגשית. 
  • להתארגן על מזונות מנחמים עם ערך קלורי נמוך – מרק ירקות, ארטיק קרח, מעדני דיאט, סוכריות…
  • כדאי לבצע רישום אכילה – רישום עוזר לשים לב לזמני האכילה והכמויות..
  • סביבה תומכת – להוציא מהבית מוקשים שעלולים להוביל לאכילה בלתי נשלטת.
  • הרפייה – מדיטציה, שמיעת מוזיקה נעימה

 

אם את סובלת מאכילה רגשית שמפריעה לך בהתנהלות היום יומית וגם משפיעה לא טוב על המשקל אני מזמינה אותך ליצור איתי קשר לקבלת פרטים נוספים שיעזרו לך לסגל הרגלי אכילה נכונים יותר ולהביא לתחושת הרבה יותר טובה.

 

מיכל גרשוביץ

דיאטנית קלינית

0508804422 

 

לקריאה נוספת על השיטה לחצי כאן 

לקריאה מה לקוחות חושבות על התהליך לחצי כאן

 

 

למצוא בקלות
cbt | אחוז שומן בנשים | אכילה בחופש | אכילה במסעדה | אכילה מודעת | אכילה מנחמת | אכילה רגשית | ארוחת בוקר | בא לי מתוק | בישול בריא | בלוויק | גיל המעבר | גלידה | גרנולה | דגשים להרזיה | דיאטה | דיאטנית בריאטרית | דיאטנית קלינית | דיאטת כסאח | הורדת סיכון סרטן שד | המלצות לחג ראש השנה | המלצות לצום יום כיפור | הפחתת שומן בתפריט | הרזיה | הרזיה מעל גיל 40 | חיישן | חלבון | חמין | חנוכה | ט"ו בשבט | טיפול התנהגותי קוגנטיבי | טיפים להרזיה | יום המשפחה | כבד שומני | ליברה | מיינדפולנס | מים והרזיה | מיתוסים בתזונה | מלח | משפחה באורח חיים בריא | מתכונים לשבועות | ניקוי רעלים | ניתוח שרוול | נשנושים | סוכר | סוכרת | סוכרת הריונית | סושי | עצות להרזיה | עצירות | פסח | פרי | פריסטייל ליברה | שבועות | שינוי | שמירה על המשקל | תזונאית קלינית | תזונה בגיל ההתבגרות | תזונה בהריון | תזונה בחורף | תזונה בסכרת | תזונה בת קיימא | תסמונת קדם ויסתית | תרופות נגד דיכאון וחרדה ועליה במשקל