ויטמין D וקורונה

מאת: מיכל גרשוביץ
דווקא עכשיו שאנחנו בבית אנחנו עלולים להיות עוד יותר במחסור  בויטמין D.
ויטמין D  ?
ויטמין מסיס בשומן,  בעל שתי  צורות החשובות לתפקודו של האדם -
2D  המצוי  בשמן ושומן דגים, ביצים, במוצרי חלב מועשרים ובדגנים מועשרים.  
ו-3D המופק במגע העור עם קרני השמש.
ויטמין 3D היא הצורה הפעילה יותר של הויטמין. עד לא מזמן חשבו שהוא חשוב בעיקר לבניית הסידן בעצמות, אך  מחקרים חדשים מגלים שוויטמין D  גם עוזר למנוע מחלות רבות, מסרטן ועד סוכרת נעורים ומחלות שמערבות את המערכת החיסונית.

 

במשך שנים, נמנעו הרופאים מלהמליץ  על  חשיפה לשמש בכדי להשיג לגוף את ויטמין D, בגלל החשש מעלייה בסיכון לסרטן העור.

 

הידעתם ?

לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בישראל, שליש מתושבי ישראל שטופת השמש סובלים ממחסור בוויטמין D!

 
הסיבות למחסור בוויטמין:
בעשורים אחרונים חלו שינויים בהרגלי חיים שמעלים  את האוכלוסייה בסיכון של למחסור בוויטמין. שהייה במבנים סגורים , בנייה גבוהה, זיהום אויר ושימוש יתר בתכשירי הגנה מפני שיזוף מונעים מקרינת השמש לייצר בעורנו ויטמין D בכמויות מספקות. מתברר שהמחסור קיים בעיקר בקרב אוכלוסיות עירוניות, אצל אנשים שעובדים במקומות סגורים, דתיים שנוהגים להתלבש בצניעות וקשישים שיכולת הספיגה של הוויטמין בגופם פוחתת. גם אנשים שסובלים מהשמנת יתר מצויים בסיכון למחסור בוויטמין, ששוקע בשומן העודף בגוף ולא מתפזר למערכת הדם.

 

מה המינון המומלץ  ?

משרד הבריאות ממליץ על תוספת ויטמין D לתינוקות מגיל לידה ועד תום השנה הראשונה לחיים אך לאחר מכן יש לדאוג שהילד יקבל כמות מספקת של הויטמין מהמזון ומהחשיפה לשמש או יצרוך את הויטמין כתוספת.

לכלל האוכלוסייה הבריאה מומלץ להיחשף לשמש בצורה מבוקרת ולאכול מזונות עשירים בוויטמין זה .

במידה וקיים מחסור  בגוף בויטמין  ניתן לצרוך  תוסף יומי  של ויטמין .D3 

 

 

לרשימה המלאה של ויטמין D במזון :https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

למצוא בקלות
cbt | zoom | אחוז שומן בנשים | אכילה בחופש | אכילה במסעדה | אכילה מודעת | אכילה מנחמת | אכילה רגשית | ארוחת בוקר | בא לי מתוק | בישול בריא | גיל המעבר | גלידה | גרנולה | דגשים להרזיה | דיאטה | דיאטנית און ליין | דיאטנית בריאטרית | דיאטנית קלינית | דיאטת כסאח | הורדת סיכון סרטן שד | המלצות לחג ראש השנה | המלצות לצום יום כיפור | הפחתת שומן בתפריט | הרזיה | הרזיה מעל גיל 40 | זום | חיישן | חלבון | חמין | חנוכה | ט"ו בשבט | טיפול התנהגותי קוגנטיבי | טיפים להרזיה | יום המשפחה | כבד שומני | ליברה | מדבקות אדומות | מיינדפולנס | מים והרזיה | מיתוסים בתזונה | מלח | משפחה באורח חיים בריא | מתכונים לשבועות | ניקוי רעלים | ניתוח שרוול | נשנושים | סוכר | סוכרת | סוכרת הריונית | סושי | סימון תזונתי | עצות להרזיה | עצירות | פסח | פרי | פריסטייל ליברה | קורונה | שבועות | שינוי | שמירה על המשקל | תזונאית קלינית | תזונה בגיל ההתבגרות | תזונה בהריון | תזונה בחורף | תזונה בסכרת | תזונה בת קיימא | תסמונת קדם ויסתית | תרופות נגד דיכאון וחרדה ועליה במשקל