ט"ו בשבט – המדריך המתוק מה לשים בצלחת

מאת: מיכל גרשוביץ

 

רגע לפני שט"ו בשבט מגיע וסוחף אותנו לחגיגה של פירות יבשים, כדאי לדעת כמה דברים על הפירות והאגוזים שאנחנו כה אוהבים, בעיקר למי שלא רוצה לשלם על חגיגת של הפירות והאגוזים בעליה במשקל.

מקור המסורת של  אכילת הפירות בט"ו בשבט מסמלת את הקשר לאדמה ולארץ ישראל.

מכיוון שלא כל זני הפירות היו זמינים במהלך החג ובמיוחד ליהודי הגולה, אכילת פירות יבשים, אגוזים ושקדים, הייתה הדרך היחידה בה יכלו יהודי הגולה

לאכול מפירות ארץ ישראל ולקיים את מצוות החג.  

 

מספר  עובדות על הפירות היבשים, האגוזים והשקדים:

  • פירות יבשים עשירים בויטמינים -  A, B1, B2, B3, B6 ובמינרלים -סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, נתרן, נחושת ועוד. מרבית הוויטמין שבפירות נעלם בתהליך הייבוש.

 

  •  תחליף מצוין לממתקים. יתרונם על פני שאר ממתקים כדוגמת שוקולד, עוגיות ועוגות הוא בהרכבם: פירות יבשים מכילים רק סוכרים פשוטים, והם נטולי שומן. בשל ערכם הקלורי הגבוה וכמות הסוכר הגבוהה שהפירות היבשים מכילים, מומלץ לצרוך מהם בכמות מתונה מאד       במידה ואת חולת סוכרת או עם יש לך שומנים גבוהים בדם,  רצוי להיוועץ עם דיאטנית קלינית לגבי הכמויות של הפירות היבשים שניתן לאכול בתפריט היומי.

 

  • "תרופת סבתא "לטיפול בבעיות עצירות". אחד מהיתרונות של הפירות היבשים טמון בכמויות הסיבים שבהם, לכן הם מומלצים במקרים של עצירות.  

 

  • שקדים מכילים חומצות שומן חד בלתי  רוויות. חומצות שומן אלו תורמות להורדת הכולסטרול ה"רע" ולהעלאת הכולסטרול ה"טוב".

 

  • אגוזי מלך – עשירים במיוחד בחומצות שומן מסוג "אומגה 3" הידועות בתרומתן להגנה בפני מחלות לב.

 

  • את תמיד יכולה להשתמש בפירות יבשים כארוחת ביניים כאשר את נמצאת מחוץ לבית.

 

מהי מנה :

2 פירות קטנים נחשבים למנת פרי – 2 משמשים = 2 תמרים= 2 תאנים = חופן צימוקים= חופן חמוציות = רבע אננס מיובש

10 יחידות שקדים = 3 אגוזי מלך

 

שורה תחתונה: הפירות היבשים, האגוזים והשקדים, יכולים להיות חלק מתפריט מאוזן ומהווים תחליף מצוין למנה מתוקה.

 

חג ט"ו בשבט מרענן 

 

שלכן,

מיכל 

 

למצוא בקלות
cbt | אחוז שומן בנשים | אכילה בחופש | אכילה במסעדה | אכילה מודעת | אכילה מנחמת | אכילה רגשית | ארוחת בוקר | בא לי מתוק | בישול בריא | בלוויק | גיל המעבר | גלידה | גרנולה | דגשים להרזיה | דיאטה | דיאטנית בריאטרית | דיאטנית קלינית | דיאטת כסאח | הורדת סיכון סרטן שד | המלצות לחג ראש השנה | המלצות לצום יום כיפור | הפחתת שומן בתפריט | הרזיה | הרזיה מעל גיל 40 | חיישן | חלבון | חמין | חנוכה | ט"ו בשבט | טיפול התנהגותי קוגנטיבי | טיפים להרזיה | יום המשפחה | כבד שומני | ליברה | מיינדפולנס | מים והרזיה | מיתוסים בתזונה | מלח | משפחה באורח חיים בריא | מתכונים לשבועות | ניקוי רעלים | ניתוח שרוול | נשנושים | סוכר | סוכרת | סוכרת הריונית | סושי | עצות להרזיה | עצירות | פסח | פרי | פריסטייל ליברה | שבועות | שינוי | שמירה על המשקל | תזונאית קלינית | תזונה בגיל ההתבגרות | תזונה בהריון | תזונה בחורף | תזונה בסכרת | תזונה בת קיימא | תסמונת קדם ויסתית | תרופות נגד דיכאון וחרדה ועליה במשקל