טיפול התנהגותי קוגניטיבי מנקודת מבט של דיאטנית

מאת: מיכל גרשוביץ

 

מהו טיפול טיפול התנהגותי קוגניטיבי ?

שיטת הטיפול הקוגניטיבית התנהגותית, Cognitive behavioural therapy,  הינה התערבות מבוססת ראיות בעלת תוצאות מאוד משמעותיות.

לפי שיטה זאת יש התייחסות למחשבה האוטומטית, לרגשות ולעוצמתן ולהתנהלות בהתאם למחשבה האוטומטית. 

בטיפול הקוגנטיבי התנהגותי התהליך נעשה עם המטפל.ת , ישנה מטרה ממוקדת, המטופלת מתבקשת למדוד ולנטר כל העת בהתקדמות  לקראת השגת מטרות הטיפול.

הטיפול מבוסס גם על המשגה (conceptualization) או הבנה, של המטופלים האינדוידואלים (כלומר, של האמונות ודפוסי התנהגות היחודיים שלהם).

המטפל פועל במגוון דרכים בשאיפה ליצור שינוי קוגניטבי – שינוי החשיבה ובמערכת האמונות של המטופל – עלמנת להביא לשינוי רגשי והתנהגותי מתמיד.

מי שהגה את השיטה נקרא אהרון בק -  פסיכיאטר אשר חקר מקרי דכאון ומתוך זה יצא ופיתח גישת טיפול ממוקדת שמהווה בסיס לטיפול במקרים של דכאון, חרדה, חרדת בחינות, עליה במעליות וכן גם יש התיחסות לטיפול בשינוי חשיבתי בכל הנוגע להרזיה או הפרעות אכילה. 

 

מה אומרים המחקרים?

הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי נחקר ונבחן באופן מקיף מאז שפורסם מחקר התוצאות הראשון ויש למעלה מ500 מחקרי תוצאה שהעלו כי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יעיל לטיפול במגוון רחב של בעיות פסיכולוגיות. 

 

איך כל זה קשור לאוכל ולהרזיה או לחוסר שליטה באכילה?

כאשר המחשבות האטומטיות לא מקדמות אותנו עד לרמה שמפריעות לנו בהתנהלות יש דרך לזהותן ולערער עלהן ולתרגל מציאת מחשבות שמקדמות את התהליך

 

דוגמאות למחשבות שפחות מקדמות -מה שנקרא בשפת ה cbt -  עוותי חשיבה :

 

הכללת יתר – "אני תמיד נכשלת ואף פעם לא מספיק חזקה בכל הקשור להתמדה, ובעיקר כשזה קשור לאוכל".

חשיבה דיכוטומית – הכול או לא כלום: "אם אכלתי מספר קוביות שוקולד אז זהו, הלכה לי הדיאטה. אין טעם לכל ההשקעה שלי בתהליך".

חשיבה רגשית – "אני מרגישה שאני לא יכולה להתמודד עם השוקולד שהבן שלי הביא לי מחו"ל. אני ממש מרגישה שאני הולכת להיכשל ולהרוס לעצמי".

קפיצה למסקנות – "אין סיכוי שאצליח לרדת למשקל של 66 ק"ג, אני מכירה את הגוף שלי – זה לא עבד וסביר להניח שזה גם לא יעבוד".

חייבת / צריכה / רוצה / אסור – "אסור לי לאכול פיצוחים, במיוחד בערב, כי אני לא מצליחה לשלוט על הכמויות".

מסננת מנטלית – "למה מגיע לי כל הטוב הזה?", "איך זה יכול להיות שאני באמת רזיתי?".

כמובן שמה שרשום פה הוא ממש על קצה המזלג :-)  

לקריאה נוספת על השיטה ניתן להכנס לאתר של הוגי השיטה: https://beckinstitute.org/

 

בהצלחה!

מיכל  גרשוביץ, דיאטנית קלינית

לקביעת מפגש ראשון :050-8804422

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

למצוא בקלות
cbt | zoom | אחוז שומן בנשים | אכילה בחופש | אכילה במסעדה | אכילה מודעת | אכילה מנחמת | אכילה רגשית | ארוחת בוקר | בא לי מתוק | בישול בריא | גיל המעבר | גלידה | גרנולה | דגשים להרזיה | דיאטה | דיאטנית און ליין | דיאטנית בריאטרית | דיאטנית גיל המעבר | דיאטנית קלינית | דיאטת כסאח | הורדת סיכון סרטן שד | המלצות לחג ראש השנה | המלצות לצום יום כיפור | הפחתת שומן בתפריט | הרזיה | הרזיה מעל גיל 40 | זום | חיישן | חלבון | חמין | חנוכה | ט"ו בשבט | טיפול התנהגותי קוגנטיבי | טיפים להרזיה | יום המשפחה | כבד שומני | ליברה | מדבקות אדומות | מיינדפולנס | מים והרזיה | מיתוסים בתזונה | מלח | משמעת עצמית | משפחה באורח חיים בריא | מתכונים לשבועות | ניקוי רעלים | ניתוח שרוול | נשנושים | סוכר | סוכרת | סוכרת הריונית | סושי | סימון תזונתי | עצות להרזיה | עצירות | פסח | פרי | פריסטייל ליברה | קורונה | שבועות | שינוי | שמירה על המשקל | תזונאית קלינית | תזונה בגיל ההתבגרות | תזונה בהריון | תזונה בחורף | תזונה בסכרת | תזונה בת קיימא | תסמונת קדם ויסתית | תרופות נגד דיכאון וחרדה ועליה במשקל