תזונה נכונה בסוכרת

מאת: מיכל גרשוביץ

רקע 

ע"פ רשם הסוכרת נכון לשנת 2014 בישראל יש כ 470,000 חולי סוכרת!

הצפי כי בשנת 2030 יגיעו מספר מקרי הסוכרת בישראל לכ 1.2 מיליון חולים שיהוו כ % 12.5 מכלל תושבי המדינה באותה עת.
 

כלל עלויות הטיפול בחולי סוכרת עומד על כ 12% מתקציב קופות החולים.

צריכת שירותי בריאות בקרב חולי סוכרת היא פי 2 מאשר באוכלוסיה ללא סוכרת.

 

מדוע כדי להתחיל מוקדם לטפל?

בין 3-10% מהאנשים עם טרום סוכרת  יתקדמו בתוך שנה לערכי סוכר המתאימים לאבחנה של סוכרת סוג 2 .

 

הסיכון לאירועים קרדיו ווסקולרים בקרב טרום סוכרתיים הוא פי 2-3 יותר בהשוואה לאנשים עם ערכי סוכר תקינים והא גבוה במיוחד בקרב צעירים עם טרום סוכרת .

 

עבור חולי סוכרת איזון רמות הסוכר מהווה אתגר לא פשוט.  

 

החשש הגדול שהתזונה לאיזון הסוכר בדם תהייה חסרת טעם בסגנון של "חסה והעוף המכובס" אך באמת לא כך צריך להיות הדבר אלא להפך.

 

קיימים, המון מיתוסים ואמונות תפלות הקשורות למחלת הסוכרת ולטיפול התזונתי בה, ולעיתים שומעים  מהסביבה הקרובה "המלצות" שונות, שרובן חסרות בסיס ונובעות מבורות ו/או

חוסר ידע.

למעשה, התזונה לחולה הסוכרתי.ת היא אותה תזונה המתאימה לכלל האוכלוסייה.

כמעט ואין מאכלים שאסורים לאכילה לחלוטין, התפריט כולל את כל אבות המזון ומכיל גם לחם, את כל סוגי הירקות והפירות.

 

אין שום בסיס למחשבה שחולה סוכרת צריך לאכול בצורה שונה לחלוטין ממה שנהג לאכול קודם לגילוי המחלה! 

 

מה שכדאי לעשות הוא ללמוד מספר כללים פשוטים, שיעזרו לתכנון תפריט מאוזן.

 

קיימים מספר גורמים המשפיעים בצורה ישירה על רמות הגלוקוז בדם:

1. גודל המנה בצלחת.

2. תזמון הארוחות.

3. פעילות גופנית. 

4. מצבי לחץ. 

 

קיימת חשיבות רבה להכיר את קבוצות המזון השונות -  הפחמימות, החלבונים והשומנים.

ככל שארוחה תכיל יותר פחמימות – רמת הגלוקוז בדם תהיה גבוהה יותר ולכן צריך לתכנן את גודל מנות הפחמימה בכל ארוחה. אין זה אומר שצריך להימנע לחלוטין מאכילת פחמימות, להיפך – הפחמימות הן אב מזון חשוב ביותר המספק לנו אנרגיה ונותן תחושת שובע. כל חולה צריך ללמוד מה גודל המנה המתאימה לו, כי לכל אחד יש גוף אחר ותגובה אחרת.

מכשיר למדידת רמת גלוקוז הוא הכלי השימושי ביותר למדידת תגובת הגוף לארוחה ורצוי מאד שיהיה מכשיר כזה בבית.

 

בזכות מדידת רמת הגלוקוז לאחר ארוחות, אפשר יהיה לדעת בדיוק איזה מאכלים עדיף לאכול, ממה אפשר לאכול יותר או פחות, ואפילו לבצע נסיונות ולאכול מאכלים שפעם נחשבו לאסורים לחלוטין, כמו גלידה או עוגה.

 

תזמון ארוחות – אם אוכלים מנות קטנות במשך כל היום, במקום ארוחה אחת או שתיים, יש צורך בפחות אינסולין כדי להוריד את רמת הגלוקוז בדם.

 

יש לחלק את מספר הקלוריות המותר לאכילה לאורך כל היום, ובמיוחד לחלק את כמות הפחמימות, ולפזר אותה בין הארוחות השונות. אסור לדלג על ארוחות, גם בגלל סיבות הקשורות ישירות להפרשת גלוקוז ואינסולין בדם, וגם כדי לא להגיע לארוחה הבאה עם תחושת רעב. כולנו יודעים מה קורה כאשר אנחנו מגיעים לארוחה כשאנו רעבים – אי אפשר לדבר על אכילה איטית ובודאי שלא על כמויות מוקצבות מראש. לכן רצוי לחלק את היום לשלוש ארוחות גדולות יותר ולשלוש ארוחות קטנות של יוגורט או פרי.

 

במידה ויש בנוסף לסוכרת עודף משקל –ירידה איכותית במשקל ובאחוזי שומן תביא לירידה ברמת הגלוקוז בדם והאיזון יושג במהירות גדולה יותר. לכן מאוד מומלץ להקפיד על תפריט מאוזן, ולבצע פעילות גופנית שתעזור לירידה וגם תשפר את תגובת הגוף לאינסולין.

 

בסיכומו של דבר – ככל שנדע יותר על השפעת המזון הנאכל על רמות הסוכר , כך ניתן לתכנן יותר טוב את סדר היום התזונתי .

 

הטיפול התזונתי הוא חלק חשוב וקריטי ,וניתן באמצעות תוכנית אישית להימנע מטיפול תרופתי או  לגרום להורדת מינון התרופות הנוכחי ע"י שינוי הרגלי התזונה שלהם.

תכנון הארוחות ובחירת סוגי המזונות יעזרו לשמירת רמת גלוקוז קרובה ככל האפשר לטווח הנורמה, ויעזרו לשיפור הבריאות הכללית ולמניעה או איחור של סיבוכי הסוכרת.

 

לברור פרטים על תוכנית אישית לאיזון הסוכרת בכדי להרגיש טוב יותר – ניתן ליצור איתי קשר 

 

שלכם,

מיכל 

0508804422

Reversing Type 2 Diabetes

https://www.ncl.ac.uk/magres/research/diabetes/reversal/#publicinformation

http://www.gertnerinst.org.il/well_being/diabetes_policy/Israeli_center_diabetes_res/?fbclid=IwAR1kRw9gkNkDd6N4tnDtq73dCGZbMR5ctSeUEOptKKXLJbrJWKlogl4wEpM

מחקר מ-2002, שבוצע בקרב 3,234 מטופלים בעלי סיכון גבוה לסוכרת סוג 2, מצא כי לשינוי באורח החיים וטיפול בתרופה מטפורמין השפעה משמעותית בהפחתת הסיכוי לחלות במחלה.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa012512

 

 

למצוא בקלות
cbt | zoom | אחוז שומן בנשים | אכילה בחופש | אכילה במסעדה | אכילה מודעת | אכילה מנחמת | אכילה רגשית | ארוחת בוקר | בא לי מתוק | בישול בריא | גיל המעבר | גלידה | גרנולה | דגשים להרזיה | דיאטה | דיאטנית און ליין | דיאטנית בריאטרית | דיאטנית קלינית | דיאטת כסאח | הורדת סיכון סרטן שד | המלצות לחג ראש השנה | המלצות לצום יום כיפור | הפחתת שומן בתפריט | הרזיה | הרזיה מעל גיל 40 | זום | חיישן | חלבון | חמין | חנוכה | ט"ו בשבט | טיפול התנהגותי קוגנטיבי | טיפים להרזיה | יום המשפחה | כבד שומני | ליברה | מדבקות אדומות | מיינדפולנס | מים והרזיה | מיתוסים בתזונה | מלח | משפחה באורח חיים בריא | מתכונים לשבועות | ניקוי רעלים | ניתוח שרוול | נשנושים | סוכר | סוכרת | סוכרת הריונית | סושי | סימון תזונתי | עצות להרזיה | עצירות | פסח | פרי | פריסטייל ליברה | קורונה | שבועות | שינוי | שמירה על המשקל | תזונאית קלינית | תזונה בגיל ההתבגרות | תזונה בהריון | תזונה בחורף | תזונה בסכרת | תזונה בת קיימא | תסמונת קדם ויסתית | תרופות נגד דיכאון וחרדה ועליה במשקל